myTex folosește cookie-uri proprii şi ale terţilor. Continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai multe.

X
 
 

Autostrada Ploiești – BRAȘOV. Cerințe modificate din mers. Pentru regii asfaltului?

  • Apreciez !Nu-mi place !-1
Poze
Video
  • Poze
  • Video
 
 
 
Lucrez...
 

Lucrez...

 
 
 
 
 

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a modificat condițiile de calificare la licitația prin parteneriat public-privat (PPP) pentru Ploiești – Brașov, modificări care pot deschide unor regi ai asfaltului ușa participării la procedură, potrivit unei analize Digi24. Modificarea cerințelor în cursul procedurii poate fi însă oricând motiv întemeiat pentru un participant pentru a contesta atribuirea contractului, conform aceleiași surse.

Prima schimbare: nu cinci ani, ci zece ani este durata în care un constructor a executat „construcții în infrastructura rutieră, similiare cu cele supuse procedurii de atribuire și/sau contract de PPP. A doua condiție modificată: nu 680 milioane euro (însumat pe perioada 2016-2017, deci o medie pe an de 340 milioane euro), ci doar 113,33 milioane euro (medie 57 de milioane euro) trebuie să fie fluxul de lichidități al unei firme ce dorește participarea la acest PPP.
Modificările au fost aduse zilele trecute de către CNSP documentației de licitație pentru PPP Ploiești-Brașov. Există riscul ca acestea să fie făcute pentru a permite unor regi autohtoni ai asfaltului să intre la licitație. Dacă nici unul nu are un PPP prin care să se califice, unii dintre ei au în schimb autostrăzi date în folosință, cu recepția făcută. Problema este că aceasta nu s-a întâmplat în ultimii cinci ani. Spre exemplu autostrada A3, sectorul Moara Vlăsiei -Ploiești, singura făcută de un contructor român ce are o valoare și complexitate ce se poate considera că sunt apropiate cât de cât de Ploiești – Brașov, a fost recepționată acum șase ani, în 2012. Până acum nu îndeplinea condiția, acum, da. 

Problema ar fi la publicația oficială a UE

La capitolul „flux de numerar”, 680 milioane de euro pe doi ani este în jurul cifrei de afaceri a celui mai mare constructor român de drumuri, mult peste cash flow-ul acestuia. Micșorarea drastică la 113 milioane euro va ușura accesul în licitație.
Aceasta ultimă modificare este cu atât mai greu de înțeles cu cât CNP pretinde că ar fi vorba de o formulă exactă pe baza căreia s-a stabilit această nevoie de licihidități. Astfel fluxul de numerar cerut participanților ar fi fost stabilit astfel: „valoarea estimată a contractului împărțit la perioada de derulare a contractului (patru ani) și înmulțit cu perioada solicitată de autoritatea contractantă (doi ani-2016-2017)”. Dacă s-a folosit formula precisă, cum s-a micșorat de șase ori fluxul de numerar cerut?
Potrivit CNSP, modificările ar fi necesare pentru a se pune de acord informațiile originale oferite de autoritatea contractantă cu cele apărute in Sistemul European de Achiziții TED. „Publicația de pe TED nu respecta informatiile originale oferite de autoritatea contractantă”, justifică CNP modificările aduse. TED este suplimentul pentru achiziții publice al Jurnalului Oficial al UE.

Există riscul de anulare a procedurii

Dincolo de posibile resorturi ascunse ale modificărilor, se naște un alt pericol. Cel de anulare a licitației. Oricând o firmă care a pierdut licitația va putea obiecta în fața autorităților ce judecă legalitatea achiziției că a pierdut procedura din cauza modificărilor aduse pe parcurs. Firma va putea obiecta că a fost nevoită să întocmească oferta în pripă, în mai puțin de o lună, căci până la data modificărilor nu îndeplinea condițiile de participare.
Istoria ajustării din mers a unor cerințe de participare la licitație, astfel încât anumiți constructori să poată îndeplini cerințele de participare este veche, menționează Digi24. În cazul autostrăzii Moara Vlăsiei - Ploiești, în cursul procedurii a fost lărgită sfera condițiilor ce pot fi îndeplinite pentru a o firmă să poată fi primită la licitație. Condiția de realizare a unei autostrăzi similare s-a transformat în cursul procedurii în realizarea unei autostrăzi similare sau turnarea câtorva mii de tone de asfalt. Aceasta a permis intrarea în licitație a asocierii firmelor Euroconstruct Trading 98 (patron Dan Beșciu, Sorin Vulpescu) – Pa & Co (Costel Cășuneanu) și Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu). Ulterior cele trei firme chiar au câștigat licitația și au deschis ușa intrării constructorilor români în contractele mari pentru autostrăzi, potrivit sursei citate.

Citiți și:

Autostrada Comarnic-Braşov. De ce s-a amânat termenul de depunere a ofertelor

Autostrada BRAŞOV-Comarnic, la prima amânare din noua încercare de PPP

S-a lansat licitația pentru autostrada BRAȘOV-Ploiești

Licitaţia pentru autostrada Ploiești - BRAȘOV va fi lansată luni

Autostrada Ploiești – BRAȘOV. Când va fi gata și cât va fi taxa de folosire

 


Loading...

loading...

Adaugă comentariu


ATENŢIE
Dacă te înregistrezi pe mytex.ro, comentariile tale vor fi publicate automat și chiar poți scrie propriile articole!
Sau folosește o adresă de mail validă pentru publicare automată după 3 comentarii aprobate.



 

Meteo

 
MyTex - Stiri Online Brasov

Poza zilei

 
Brai-Cata - Colecteaza selectiv

Citește ziarul

Radio TexFm


Curs BNR

Vi, 23 Oct 2020
Euro   Euro   EUR   4.8744   Creștere
Dolarul american   Dolarul american   USD   4.1145   Scădere
Lira sterlină   Lira sterlină   GBP   5.3849   Scădere
Francul elveţian   Francul elveţian   CHF   4.5485   Creștere
Leul moldovenesc   Leul moldovenesc   MDL   0.2417   Creștere
Dolarul canadian   Dolarul canadian   CAD   3.1373   Creștere
Leva bulgărească   Leva bulgărească   BGN   2.4922   Creștere
Forinţi maghiari   Forinţi maghiari   HUF   133.9400   Creștere
Anunturi MyTEX
Acesta este spatiul pentru reclama ta!
Campanii Publicitare Outdoor
                   
Noutăți
 


Abonează-te la newsletter